Veelgestelde vragen competitie
Vragen over één van de KNLTB competities? Hieronder vind je een overzicht met de veelgestelde vragen en antwoorden over de competitie? Ook kun je met jouw vragen altijd terecht bij de Verenigingscompetitieleider van jouw vereniging.
Veelgestelde vragen competitie
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je in de Voorjaarscompetitie van afgelopen jaar gepromoveerd of gedegradeerd bent. Daarnaast kan het zijn dat jouw Verenigingscompetitieleider promotie/degradatie voor jouw team heeft aangevraagd. Een andere reden kan zijn dat de KNLTB noodgedwongen teams in een hogere klasse heeft moeten plaatsen. Dit doen we alleen als dat echt nodig is om tot een goede piramidale klassenindeling te komen. Dit doorschuiven gebeurt op basis van de prestatie van jouw team in de vorige Voorjaarscompetitie of op basis van het ploeggemiddelde. Ten slotte kan het zijn dat je in een ander klasse dan vorig jaar speelt, door een extra gecreëerde klasse bovenaan of onderaan de piramide van jouw competitiesoort. We moeten dan namelijk teams doorschuiven of terugzetten.
Nee, dit is niet meer mogelijk wanneer alle teams zijn ingedeeld en het wedstrijdprogramma is gedraaid.
We zijn afhankelijk van het aantal inschrijvingen in de verschillende competitievormen, klassen en dagen. De KNLTB stopt veel energie in het indelen op reisafstand maar blijft altijd afhankelijk van het aanbod bij jullie in de buurt.
Alleen tijdens de vrijdagavond competitie wordt er een beslissende wedstrijdtiebreak gespeeld (tot en met 10 punten, 2 punten verschil), in plaats van een volledige derde set gespeeld. Bij het invoeren van de uitslagen dient dit te worden ingevoerd als 10-7 of 11-13 etc.
Wanneer beide teams besluiten niet te spelen, dan is het reglementair toegestaan te kiezen voor de wedstrijdstatus ''niet gespeeld''. De tussenstand van 0-0 wordt dan omgezet in een eindstand en er volgt geen verdere sanctie.
Wanneer één van de teams niet wil/kan spelen, dan moet je invullen ''uit/thuis is afwezig''. Dit moet ook als het team dit van tevoren heeft gemeld. Het team dat afwezig was, verliest de competitiewedstrijd met maximale cijfers en er volgt een boete. Wanneer een team twee keer of vaker onvoltallig of niet is op komen dagen, dan kan het team door de KNLTB naar de laatste plaats worden teruggezet. Alle verlies- en winstpunten tegen dit team komen te vervallen en er wordt een boete opgelegd.
Indien er niet gespeeld kan worden wegens weersomstandigheden, dan moet de wedstrijd verplaatst worden naar de eerstvolgende inhaaldag of in onderling overleg eerder. Wanneer er niet voldoende spelers zijn (bijv. vakantie, blessure/ziekte, enz.) dan moet er in onderling overleg eerder gespeeld worden.
Vanwege de versoepelde invallersregeling is het voor veel spelers niet meer nodig om dispensatie aan te vragen. Competitiespelers mogen een onbeperkt aantal keren per week competitie spelen voor hun vereniging, mits de speler niet meer dan eenmaal uitkomt in een hoger geklasseerd team. De bandbreedte om te kunnen spreken van een hoger of lager geklasseerd competitieteam, is 2,0. Zie hiervoor de klassenvolgorde gepubliceerd in het wedstrijdbulletin Voorjaarscompetitie van dit jaar. Wanneer je voor twee verenigingen competitie wilt spelen, moet je altijd dispensatie aanvragen of/en wanneer er sprake is van een sterker/zwakker team conform de klassenvolgorde. Let op aan dispensatie twee keer spelen, worden nadere voorwaarde verbonden. Informeer hiervoor bij de Verenigingscompetitieleider van jouw vereniging.
Als uitslagengedelegeerde geef je direct na afloop van de speeldag de uitslagen door in MijnKNLTB. Je hebt zelfs de mogelijkheid om de uitslagen na iedere wedstrijd tussentijds op te slaan. Ga in MijnKNLTB naar jouw competitie en kies de betreffende speelronde of wedstrijd waarvoor je de uitslagen wil invoeren. Klik vervolgens op het oranje pijltje om de uitslagen per wedstrijd in te voeren. Vanuit de digitale ploegopstelling zijn de betreffende spelers al in het uitslagengedeelte overgenomen. Controleer of deze spelers ook daadwerkelijk gespeeld hebben of pas eventueel nog spelers aan waar dat nodig is (altijd in overleg met de tegenstander). Vervolgens kan je per wedstrijd de uitslagen invoeren. Kies ‘Opslaan’ wanneer je de uitslagen hebt ingevoerd. Wanneer je de setstanden invult, verschijnt boven in de tussenstand en/of einduitslag. Klik hier voor meer informatie.
Zodra de wedstrijduitslag digitaal verstuurd is, kan de Verenigingscompetitieleider van jouw vereniging de uitslag corrigeren. Dit kan tot uiterlijk 7 dagen na de speeldag van een thuiswedstrijd, bijvoorbeeld door het aanpassen van speler of partijuitslag. Na die periode van een week kan alleen de KNLTB een wijziging doen.
Jouw vereniging heeft je waarschijnlijk nog niet de rechten gegeven om uitslagen in te voeren of je termijn hiervoor is inmiddels verlopen. Voor het invoeren van uitslagen moet de rol van 'functionaris uitslagengedelegeerde' toegekend zijn aan je bondsnummer. Neem contact op met de Verenigingscompetitieleider van jouw vereniging voor het toekennen van deze rechten.